هوشمندسازی مدارس چیست؟

هوشمندسازی مدارس چیست؟

هوشمندسازی مدارس چیست؟هوشمندسازی مدارس چیست؟

هوشمندسازی مدارس چیست؟

در این مقاله  به معرفی تاریخچه هوشمندسازی مدارس در دنیا و سپس ایران خواهیم پرداخت و سپس به جزئیاتی از پروژه هوشمندسازی مدارس از نگاهی دیگر

هوشمندسازی مدارس در جهان

پيدايش سيستم‌هاي پردازشِ داده (رايانه) با سابقه‌اي بيش از سه دهه سبب شده است که رايانه در بسياري از عرصه‌هاي کاربردي اجتماعي و فردي وارد شود؛ به گونه‌اي که در دهه نود، در بسياري از کشورها، حتي مدارس ابتدايي هم مجهز به امکانات رايانه اي متناسب شدند. اختراع و توسعه رايانه، ايجاد شبکه‌هاي رايانه‌اي و پس از آن ظهور پديده اينترنت را در پي داشت.

تفکر استفاده از رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای در مدرسه‌ ، به قرن بیستم و اوائل دهه۱۹۶۰ بَر می‌گردد اينترنت که در ١٩٦٩ در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسيار سريع رشد کرد. هيچ کس گمان نمي‌کرد اين شبکه اطلاع رساني در سال ٢٠٠٠ صاحب ١٨٠ ميليون کاربر باشد. سرعت و شتاب اين رشد به گونه‌اي بود که به حدود ٥٠٠ ميليون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گرديد. اين توسعه سريع فناوري اطلاع رساني به همراه عوامل ديگري چون تبديل جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي، تغييرات جمعيتي، جهاني‌تر شدن فعاليت‌هاي حرفه‌اي، گسترش نيروهاي بازار در محدوده آموزش و به عبارت ديگر تجاري شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثيرات شگرف و چشم‌گيري در امر آموزش داشته‌اند.

در سال ۱۹۸۴ ديويد پركينز و همكارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه‌اي نوين در برنامه‌هاي آموزش و پرورش، با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. اين طرح به تدريج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدودي توسعه يافت.

اولین مدارس هوشمند در سال ۱۹۹۶ در انگلستان تاسيس شد و و پس از آن طرح مدارس هوشمند یا  Smart School  در کشور مالزی به اجرا درآمد و  با ارایه الگویی موفق، توانست تجربه خود را به سایر کشورها نیز منتقل کند  و امروزه علاوه بر مالزی کشورهای ايرلند، مصر و استراليا نیز برای هوشمند کردن مدارس خود اقدام کرده‌اند.

هوشمند سازی مدارس در ایران

در دهه‌هاي اخير، گستره فعاليت در زمينه آموزش و يادگيري نيز چون ديگر فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و غيره، از توسعه و پيشرفت سريع فناوري و ظهور پديده‌هايي چون ماهواره، رايانه، اينترنت و غيره متاثر و دگرگون شده است.

استفاده از فناوری در آموزش ايران به زمان بهره‌گيري از ابزارهاي کمک آموزشي سمعي بصري شامل نمايش اسلايد و فيلم‌هاي آموزشي در کلاس درس باز مي‌گردد. پس از آن، تلويزيون به عنوان رسانه آموزشي مورد توجه قرار گرفت و تلويزيون آموزشي ملي ايران به طور رسمي به امر آموزش همگاني در سراسر کشور پرداخت.

پس از ورود صنعت رايانه به ايران و رشد و نفوذ رايانه‌هاي شخصي در ميان اقشار مختلف فرهنگي اجتماعي، فعاليت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه نيز آغاز گشت و بيش از ده سال است که در اين زمينه فعاليت مي‌شود و اين امر با توليد لوح‌هاي فشرده آموزشي آغازگردیده است.

به طور کلي، از نيمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رويکرد به اين مقوله جدي‌تر و فعاليت‌هاي عملياتي در زمينه آموزش اينترنتي و بهره‌گيري از پهناي باند مخابراتي براي ارائه دوره‌هاي آموزشي در گوشه و کنار کشور آغاز شد تا اینکه طبق مصوبات شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش وپرورش در سال تحصيلي۱۳۸۴-۱۳۸۳ ، پایلوت مدارس هوشمند به سازمان آموزش و پرورش شهر تهران محول گرديد.

از آن زمان تا کنون فعالیت های بسیاری در حوزه مدارس هوشمند دربخش های مختلف انجام گردیده است تا جایی که در آخرین اظهارنظرها مسئولین وزارت آموزش و پرورش اعلام کردده اند که ۲۶ هزار مدرسه در سراسر ایران در یکی از مراحل هوشمند سازی قرار دارند.

هوشمندسازی مدارس هم اکنون در ایران

هم اکنون در ایران همانند بسیاری از تکنولوژیهای دیگر که استفاده کاربردی و صحیح آن در هاله ایی از ابهام رفته است، متاسفانه بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی صرفاً از نام “هوشمندسازی” بهره برده و بجای استفاده کاربردی از اصل هوشمندسازی که در بسیاری از کشورهای دیگر فراگیر و کاربردی شده است، صرفاً با استفاده از یکسری تجهیزات مانند: پروژکتور، بردهای هوشمند، لپ تاپ و رایانه، موضوع هوشمندسازی را خلاصه و با استفاده از واژه “مدرسه هوشمند” اقدام به جذب دانش آموزان و والدین می نمایند.

هوشمندسازی مدارس، شامل خدماتی از قبیل به کارگیری گوشی های هوشمند جهت انتقال محتوا خارج از کلاس درسی به دانش آموزان، وارد نمودن دانش آموزان به فضای تولید محتوا خلاقانه و کاربردی، ورود دادن دانش آموزان به فعالیتهای گروهی در فضای حقیقی و مجازی به شکل کاملاً کاربردی، ارائه خدمات رفاهی به دانش آموزان مطابق با میزان فعالیت و همکاری در  پروژههای تعریف شده و… می باشد.

کانون آفتاب تابان جهت نهادینه نمودن مبحث هوشمندسازی مدارس، اقدام ارائه زیرساختهای نرم افزاری در قالب اولین شبکه اجتماعی دانش آموزان کشور و کارتهای الکترونیکی ، کتابهای هوشمند و خدمات رفاهی خاص به دانش آموزان، مدارس و والدین نموده است، بسیاری از خدمات یاد شده در این بخش، به معنای واقعی خدماتی از هوشمندسازی هستند که دانش آموزان، معلمین و اولیا را خارج از فضای درس و مدرسه وارد مباحث آموزشی خاص می نماید.

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب زیر شاید مورد توجه شما قرار گیرد

باشگاه مشتریان هتل معین افتتاح شد

باشگاه مشتریان هتل معین افتتاح شد باشگاه مشتریان